Syd Field’ın Paradigması
Herkese merhabalar. Bugün uzun zaman
önce yazacağımı söylediğim 3 perdeli yapının versiyonlarından biri olan Syd
Field’ın dramatik yapısına değineceğim.
Bu yazıyı okumaya başlamadan önce
eğer senaryo yazımı hakkında hiçbir bilgiye sahip değilseniz, kavramlara aşina
olabilmek adına, lütfen önce Teknik Konular kısmında senaryo ile ilgili
yazdıklarımı okuyun.
Syd Field’ın senaryo tanımı;
Screenplay is a story told in
pictures with dialogue and description placed within the context of dramatic structure.
Senaryo, dramatik yapının içine
diyalog ve tasvirlerle yerleştirilmiş, resimlerle anlatılan bir hikayedir.
*Senaryo yazmak adım adım, gün gün
ilerleyen bir süreçtir. Bu süreçte bulduklarınız/tasarladıklarınız işinize
yarıyorsa kullanın, yaramıyorsa kullanmayın.
Syd Field’a göre senaryo yazımı 4 ana aşamadan oluşuyor.
-
Hikaye
fikrinin bulunması (Hikayeniz ne hakkında? / Hikayeniz kimin hakkında?)
- Karakterlerin
tasarlanması, hikayedeki olayların belirlenmesi, 4 sayfalık bir tretman
yazılması, hikayenin dramatik yapısının tasarlanması
-
Senaryonun
yazılması
-
Senaryonun
düzenlenmesi (rewriting)
4 sayfalık bir tretmanda yazılması gerekenler.
-
Açılış
sahnesinin dramatik anlatımı
-
Act
I’in (1. Perdenin) özeti
-
Plot
Point I’in (Dönüm noktası I) dramatik anlatımı
-
Act
II’de ki (2. Perde) engelin özetlenmesi
-
Plot
Point II’nin (Dönüm noktası II) dramatik anlatımı
-
Act
III’ün (3. Perde) özeti
-
Act
III’de ki kapanış sahnesinin anlatımı
Daha önce belirttiğim gibi tretman
yazımının pek çok versiyonu var. Kimisi 3-4 sayfayı yeterli görürken, kimisi
25-30 sayfa yazabiliyor. Bu konuyu daha önce uzun uzun yazdım burada tekrar
açmayacağım ama ben Syd Field’ın tretman mantığını çok kullanışlı buluyorum,
tavsiye ederim. Her zaman tam olarak 4 sayfa olmayabiliyor hikayenizin tretmanı
ama önemli olan mantığı kavramak diye düşünüyorum.
Not: Lütfen yazının kalan kısmını
yukarıdaki görseli dikkate alarak okuyun ki bu yapının hangi aşamasında ne
yapılması gerektiği net bir şekilde kafanızda canlanabilsin.
Act I – Beginning – Set Up (1. Perde - Başlangıç – Düzen / Kurmak)
Act II – Middle – Confrontation (2. Perde – Orta – Yüzleşme /
Meydan Okuma)
Act III – End – Resolution (3. Perde – Son – Çözüm)
1.Perde (30 sayfa)
Hikayenizdeki ana karakterin
tanıtıldığı, kahramanın günlük hayatından kesitler içeren, kahramanın diğer
karakterle ilişkilerinin gösterildiği ilk bölümdür. Bu kısımda kahramanın
dramatik önceliğinin gösterilmesi gerekir.
* Syd Field’ın yapısından bağımsız
olarak 1. perdede ilk görünen kişinin hikayenin ana kahramanı olmasının,
seyircinin karakterle özdeşleşmesi açısından çok önemli olduğu belirtilir.
Açılışı kahramanınızı göstererek yapmak iyi bir seçenek olabilir.
1. perdede beklenmedik olayın
gerçekleşmesiyle kahramanın günlük hayatındaki düzen bozulur. Bu perdenin
sonunda birinci dönüm noktası gerçekleşmelidir. Dönüm noktası karakterin bir
olay ya da bir dizi olaylar sonucunda başka bir tarafa yönelmek zorunda kalmasına
sebep olan olaydır. Bu durum her geçen dakika kahramanın ve amacının
(isteğinin) arasındaki mesafenin açılmasına sebep olur.
2.Perde (60 sayfa)
Syd Field bu perdeyi 2 yarıya
ayırıyor.
2.perdenin birinci ve ikinci
yarısında, Pinch 1 ve Pinch 2 dediği iki ayrı olay gerçekleşmesi gerekiyor. Bu
olaylar daha ziyade seyircinin ilgisini diri tutulmasını sağlayacak olaylardır.
Yani her üç perdede gerçekleşen büyük olayların aksine pinch 1 ve 2, hikayeye
yön vermek için değil de hikayenin ritminin belli bir noktanın altına düşmesini
engellemek ve seyirciyi hikayede tutmak amacıyla kullanılır. Ama tabii ki
hikayenin ilerleyişine de katkısı vardır. Hikayeden bağımsız bir şeyden
bahsetmiyoruz.
İkinci perdedeki esas büyük olay ise,
bu perdenin ortalarında gerçekleşen Midpoint’tir. Midpoint kahramanın önündeki
engellerin arttığı ve olayların daha karmaşık bir hal almasına sebep olan
noktadır.
Ve nihayet bu perdenin sonunda
gerçekleşen 2. Dönüm noktası, olayların geri dönülmez bir şekilde ilerlediği ve
kahramanımızın amacına ulaşmak için bir aksiyon alması gereken sona doğru
gittiği yerdir.
3.Perde (30 sayfa)
Üçüncü perde hikayedeki bütün
olayların en zorlayıcı noktaya ulaşıp climax (doruk nokta) ile birlikte çözüme
ulaştığı, kahramanımızın hikayenin sonunda kazanıp ya da kaybettiği perdedir.
Bu perdede kahramanımızın amacına ulaşıp ulaşmadığını görürüz.
Her bir perde için 30 sayfa, 60 sayfa
gibi rakamlar verdik ama burada anlatılmak istenen hikayede 1. perdenin %25, 2
perdenin %50 ve son perdenin de %25’lik bir kısmı olacak şekilde ayarlanması
gerektiği. Bu rakamlar Syd Field’dan bağımsız genel olarak tüm 3.perdeli yapı
versiyonlarında aynı şekilde önerilir.
Daha öncede söylediğim gibi Syd
Field’ın paradigması 3 perdeli yapının en sade versiyonudur. Gördüğünüz gibi
her perdede gerçekleşen spesifik bazı olaylar dışında aslında bu dramatik yapı
bir hikayenin baştan sona giriş, gelişme ve sonuç bölümleriyle anlatılmasından
ibarettir.
Yorumlar
Yorum Gönder