Senaryo Yarışmaları
Bugünün konusu başlıktan da anladığınız üzere
senaryo yarışmaları. Öncelikle maalesef bizde çok fazla senaryo yarışması yok.
Hatta benim bildiğim sadece bir tane var http://ilksenaryo.tursak.org.tr/ilksenaryo/index
.
Sinemayla ilgili kısa
film gibi çok fazla yarışma olmasına ve bunların hatırı sayılır bir kısmının
uzun bir geçmişi de olmasına rağmen, senaryo yarışmasının bu kadar az olması
gerçekten üzücü. Ama yine de bir tane de olsa bizde de artık senaristlerin
kendini gösterebileceği bir yarışma olması çok güzel bir gelişme😊Daha farklı yarışmaları bilen varsa bu yazının altında paylaşırsanız
sevinirim. Hepimiz bilgilenmiş oluruz.
Bunu özellikle
paylaşıyor olmamın bir sebebi; Türsak’ın yarışmasının Son Başvuru Tarihi:1
Kasım 2019 olduğunu sizlere duyurmak. Detayları yukarıdaki linkten kontrol
edip öğrenebilirsiniz. Katılacak arkadaşlarıma şimdiden başarılar dilerim.
Dünya da ise bizden
farklı olarak çok fazla senaryo yarışması var. Özellikle Amerika’da, malum bu
işin merkezi de olarak, neredeyse her bir tür için ayrı ayrı yarışmalar mevcut.
Komedi senaryoları, aksiyon, dram… Bu yarışmalar yıl boyunca düzenleniyor ve her
birinin katılım şartları vs ayrı ayrı. Avrupa ya da Amerika’da hangi
yarışmaların düzenlendiğini ve bu yarışmaların detaylarının paylaşıldığı bir
sürü blog, web sitesi mevcut. Biraz araştırma yaparak şartları size uyan varsa
katılmayı düşünebilirsiniz.
Benim de en çok
istediğim şeylerden biri bir gün yurt dışında bir yarışmaya senaryolarımdan
birini göndermek. Bunu özellikle istememin sebeplerinden biri, senaryomla
ilgili profesyonel birilerinden geri bildirim almak. Maalesef bizdeki
yarışmalarda finale gelenler hariç diğer katılımcıların senaryosu için neden
olmadığına, neleri yanlış yaptığınıza dair bir geri bildirim alamıyoruz.
Büyük bir ihtimalle bu
durum şu farktan ileri geliyor. Yurt dışındaki senaryo yarışmalarının 50/75/100
dolar ve bazen daha fazla katılım ücretleri olmasına rağmen, Türsak’ın
düzenlediği yarışma ücretsiz. Tabi buradan Amerika’daki her yarışmadan
katılanlara geri bildirim yapılıyor anlamı çıkmasın. Bazı yarışmalarda katılım
çok yüksek rakamlara ulaşıyor! Bu noktada herkese dönebildiklerini pek
sanmıyorum.
Bu arada Türsak’ın
yarışmasına katılmak için tek yapmanız gereken kayıt olunan kısımdan kayıt
olup, bilgilerinizi doldurmak ve istenilen formatta yazdığınız sinopsis, öykü
ve senaryonuzu sisteme yüklemek.
Ben geçen sene Türsak’ın
yarışmasına katıldım. Size biraz bu tecrübemden, yaptığım hatalardan ve genel
olarak bir senaryo yarışmasına katılırken nelere dikkat etmeniz gerektiğinden
bahsedeceğim.
Öncelikle yukarıdaki
yazdıklarımdan da anlaşılmıştır sanırım finale kalamadım maalesef. Bunun en
önemli sebebinin sinopsis ve hikâyenin öyküsünü (tretman) yanlış yazmamdan
kaynaklandığını düşünüyorum. Şöyle ki bu yarışmaya katılana kadar sahne
listesi bana yettiği için hiç sinopsis ya da tretman yazmak zorunda kalmamıştım.
Haliyle bu ilk deneme benim için hüsran oldu. Çünkü bir senarist olarak sizi en
çok geliştirecek olan şeylerden biri pratik yapmak, yani sürekli yazmak. Takdir
edersiniz ki 5-10 sinopsis yazmış bir kişiyle, ilk defa yazan biri arasında
dağlar kadar fark oluyor.
Bu noktada ikinci bir
mesele de yarışmada sizden istenilen maksimum sayfa sayılarının sınırını dibine
kadar zorlamak zorunda değilsiniz. Ben sersem gibi 10 sayfa olan öykü sınırını
yolun sonuna kadar gitmek suretiyle 10 sayfa olarak yazdım. Hiç gerek yokmuş!
Sinopsis ve hikâyenin öyküsü konusundaki tavsiyem;
1.Yarışmada sizden istenen
maksimum sayfa sayısı adı üzerinde en son sınır. Sinopsis maksimum 5 sayfa
olabilir dendi diye 5 sayfa olarak yazmak zorunda değilsiniz. Bizim için en
önemli olan şey hikayemizi en etkileyici biçimde ifade edebilmek. Bu
noktada eğer sinopsisiniz 2 sayfa olduysa endişelenmeyim. Etkileyici bir 2
sayfa, sıkıcı bir 5 sayfayı her türlü döver😊
2.Sinopsis ve Tretman
yazım kurallarını dikkate alın. Geniş zaman kullanmak, hikâyenin
öyküleştirilmiş hali olması gibi. Bununla ilgili çok sayıda yerde örnek var
onları yazmadan önce bir inceleyin lütfen.
Genel Tavsiyeler
Şimdi bu nokta kritik!
Ne kadar yarışmalara katılmış senarist, ne kadar senaryo hocası vs varsa
hepsinin söylediği şey şu yarışmaya katılırken eğer amacınız aynı zamanda
yapımcıların dikkatini çekebilmek ise senaryonuzun ticari potansiyelinin de
olması gerektiği. Yani senaryonuzun yarışma komitesini etkileyecek sanatsal
potansiyeli ve yapımcıları etkileyecek ticari potansiyeli olması gerekiyor.
Çok zor! Biliyorum. Ben de bu yollardan geçiyorum, kalbim sizinle. Ama maalesef
yapılması gereken bu.
Hocaların söylediği
senaristler yarışmalara katılırken bu detayı unutuyor ama oraya senaryo aramaya
gelen yapımcıların çoğu ana akımdan yapımcılar dolayısıyla senaryonun ticari
potansiyeli iyi bir kalem olmanız kadar önemli onlar için. Ya da en azından bu
insanlarla sohbet edecek aşamaya kadar getirdiyseniz işi, Elinizde başka senaryo
var mı? dediklerinde onların ilgisini çekebilecek bir şeylere sahip olduğunuza
emin olun diyorlar.
Burada hassas bir nokta
var. Evet insanların dikkatini çekmeyi başarmanız gerekiyor. En başta girerken
amacımız, aman yarışmaya katılayım, kazanmasam da olur. Önemli olan katılmak,
maksat gönüller hoş olsun! olmadığına göre. Elbette ki hikayemizi okuyan
insanları etkilemek zorundayız. Ama senaristlerin birilerine kendini ya da
hikayesini beğendirmeye çalışırken abartıp, su gibi girdiği kaba göre şekil
almasını doğru bulmuyorum. Evet bir hikâye her yönüyle düşünülmeli ama bu demek
değil ki kendinizi beğendirmek için hikâyenin dinamiğini altüst edin. Her
şeyden önce senarist olarak kendi tarzınıza, tekniğinize ve hikâyenin sizden
beklentisine saygınız olmalı.
Bu tarz yarışmalarda
herkes gibi olmaya çalışmaktansa orijinal bir fikir ve tarzla var olmaya
çalışmak insanların sandığının aksine dezavantaj değil, çok büyük bir avantaj.
Şöyle düşünün bu yapımcılar oraya sadece hatıra binaen gelmiyorlar. Hem yarışma
komitesiyle olan iyi ilişkilerini korumak, hem yeni senaristler bulmak için
jüri oluyorlar. Farklı fikirleri olan senaristler onlar için önemli. Ve her
geçen gün artan platformlar ve Hollywood’un dahi canını sıkan yeterli sayıda
iyi senarist olmayışı bizde de çok büyük bir sorun bildiğiniz gibi. O yüzden
kendi orijinal hikayelerinizi sanatsal ve ticari yönünü göz önünde bulunarak
etkileyici bir şekilde yazabilirseniz bu insanların dikkatini çekmek olası diye
düşünüyorum. Bu yarışmalara katılırken önceki senelerde kazanmış hikayelere
bakıp benzerlerini yazmaya çalışmak mantıksız. Unutmayın bu insanlar değişik
fikirler aradıkları için çıkıyorlar en başta yola.
Bir başka noktada
rekabet psikolojisine girmek. Girmeyin! Bu konuda uzun yazacağım ama şimdi
kısaca şunu söylemek isterim. Senarist olarak kendinizi geliştirirken
yarışmanız gereken tek kişi kendinizsiniz. Bunu aklınızın bir köşesinde
bulundurun.
Şimdilik yarışmalarla
ilgili diyeceklerim bu kadar. Umarım katılacağınız yarışmalardan çok güzel
deneyimler elde edersiniz. Türsak’ın yarışmasına katılacak arkadaşlarıma da
tekrar başarılar dilerim.
Bir sonraki yazıda
görüşmek üzere...
Yorumlar
Yorum Gönder