Karşılaştırmalı Hoca Dosyası Vol 1.
Uzun bir girizgâh yapmak yerine direkt sevdiğim
hocaları listeleyip başlıyorum yazmaya. Artık bu yazının uzunluğu ne olur,
parçalara ayırmak gerekir mi onu zaman gösterecek. (Yazı sonu edit: İkiye
ayırmak gerekti. Şimdilik!)
Not: Burada yazacağım çoğu kaynak maalesef İngilizce.
Keşke çevirileri olsaydı hepsinin ama yok☹ Türkçesi olanları belirtiyor
olacağım.
En Sevdiğim/Tekniğini Kullandığım
Senaryo Hocaları
-Michael Hauge (bu ismi okumaktan bıkacaksınız bu blogda hazır olun,
devil smile hehe😊) (Süperman)
-Karl Iglesias (Senaryo Hocası + Psikolog)
-Mark Travis (Yönetmen + Hikaye anlatıcılığı konusunda
bilumum meslekten insana hocalık yapan yüce insan)
-Syd Field (Senaryo Hocası)
-Eric Edson (Senaryo Hocası)
-David Mamet (Senarist + Oyun Yazarı + Senaryo Hocası
+ Adamın Dibi)
-Aaron Sorkin (The Master of Dilaogues + Senarist +
Senaryo Hocası)
-Will Dunne (Oyun Yazarı + Hocası)
-Pamela Jaye Smith (Senaryo Danışmanı + Senaryo
Hocası)
-Linda Seger (Senaryo Danışmanı + Senaryo Hocası)
Not: parantez içinde yazanlar bu insanların yaptıkları
işlerin bir kısmı diyebilirim. Daha başka işlerde yapıyorlar elbette ama bizi
senaryo ile ilgili olan kısmı ilgilendiriyor daha çok.
Bunlar benim için isimleri unutulmayacak kadar önemli
olanlar. Daha sonra aklıma gelenler olursa onları da eklerim.
Bu hocaların bazılarını, en sevdiğim yönleriyle ve hikaye
anlatmak üzerine söyledikleri bazı önemli notlarla birlikte ‘Yol Gösterenler’ kısmında ayrı ayrı yazacağım. Özellikle David Mamet ve Aaron
Sorkin kısa süre önce Masterclass eğitimlerini tamamladığım ve beni kendilerine bir kez daha hayran bırakan
iki isim. Onları ayrıca yazmayı düşünüyorum.
Burada kısa kısa hepsinden bahsetmeye başlamadan önce
şunu özellikle belirtmek isterim. Bugüne kadar okuduğum/araştırdığım tüm
hocalar az çok bana bir şey katmıştır. Tekniği bana hitap etmiyor
dediğim/diyeceğim hiçbir hoca, burada ismi yazanlardan daha az değerli
değildir. Her yazar farklıdır. Hepimizin karakteri, öğrenme tarzı, alışkanlıkları
vs ayrı ayrı. Bu yüzden sevdiğiniz hocanın adını benim favori listemde değil
de, okuduğum ama tekniğini kullanmadığım hocalar arasında görürseniz lütfen
alınmayın. Bende işe yarayan bir teknik sizde işe yaramayacağı gibi tersi de
doğrudur. Altını tekrar çizerek söylüyorum bu benim listem. Siz de okuyup
araştırıp, öğrendiğiniz teknikleri uygulayarak hangi hoca daha çok size hitap
ediyor bulabilirsiniz.
Michael Hauge
Halihazırda tekniğini hikayelerime severek uyguladığım
ve hiç bıkmayacağım senaryo hocası. Kendisinin bana hitap ediyor olmasının en
önemli sebepleri;
-Bildiklerini sade bir şekilde anlatabiliyor olması.
-Her bir röportajında, podcastinde, kendi sayfasında
hiç sakınmadan bildiklerini paylaşıyor olması.
-Asla kendisine soru soran insanlara, sorduğu soru ne
kadar basit olursa olsun, tepeden bakmayan bir hoca oluşu.
-Klasikleşmiş olan Writing Screenplays That Sell
kitabını okuyunca ne kadar bilgili bir insan olduğunu bir kez daha anlamış
olmam. (Kitap
baştan sona; bir hikayeyi nasıl yazarsınız, nasıl açılış yapıp, kapanış için
hangi teknik kullanırsınıza varana kadar detaylı bilgi verilmekte. İngilizce
bilip parasından dolayı almakta tereddüt edeniniz varsa etmeyin, pişman
olmayacaksınız.)
-Tekniğini zorlanmadan uygulayabiliyor oluşum.
-Mark Travis’le bir araya geldiklerinde harika bir
ikili olup sohbetlerine doyum olmuyor olması😊 Bkz https://www.youtube.com/watch?v=AdkmZHbx4oM ve https://www.youtube.com/watch?v=mfZv4O2PyZE
Bu listeyi daha uzatırım ama diğerlerini de yazmam
gerek o yüzden burada duruyorum.
Karl Iglesias
Diğer tüm hocaların aksine yazım tekniklerine değil de
‘Hikâye anlatırken duyguları en etkili nasıl kullanırsınız?’ a odaklanan ve bu
konuda çok başarılı olan güzide bir insan. Büyük hayranıyım. Ayrıca kendisi
psikolog olduğundan da mütevellit bu duygular ve bıraktığı izleri açıklama
mevzuunda cidden çok iyi.
Mark Travis
Hollywood’da ‘Yönetmenlerin Yönetmeni’ olarak anılan
ve lakabının hakkını sonuna kadar veren yönetmen/hoca. Hatırlarsanız empati
kurmak yerine kullandığım bir teknik var demiştim, bahsettiğim o teknik
kendisine ait olan Travis Teknik’tir. Aslında bu teknik oyuncular ve
yönetmenler için ortaya konulmuş olmasına rağmen, senaristleri ilgilendiren bir
kısmı da vardır ki çok kullanışlıdır. Kitabını alacaktım yakın zamanda ama
aldığım son teknik kitaplar dolar meselesi yüzünden ocağıma incir ağacı
diktiğinden, kendisinin kitabı bekleme listesindeki yerini koruyor maalesef☹
Syd Field
Eğer Michael Hauge’den daha tonton bir insan varsa o
isim Syd Field’dır. Bir insan bu kadar mı sade olur arkadaş. Syd Field’ın
tekniğini uygulayamıyorsa bir senarist iki kere düşünmeli, o kadar
anlaşılırdır.
Yazmaya yeni başladıysanız, 3 perdeli yapı hoşunuza
gittiyse ama uygulamakta zorlanıyorsanız bir de Syd Field’ın Paradigması’nı
deneyin. Kitabı efsane güzeldir. İngilizce bilenlere orjinalini, bilmeyenlere
de çevirisini almasını şiddetle öneririm. Kitaplığınızda bulunması gereken bir
kitap. Orjinali daha iyi yalan yok ama çevirisi de fazlasıyla iş görür.
Eric Edson
Son zamanlarda kafayı fena halde taktığım hoca. İyi
manada😊 İnternette röportajları mevcut, kendi sitesinde
paylaştığı bilgiler ve tekniğinin örneği var. Söylediği her şey çok
faydalı, lakin tekniği kesinlikle şu aşamada beni aşan bir hoca. Şöyle izah
edeyim eğer Syd Field, Michael Hauge ve Eric Edson’un teknikleri uygulama
zorluğuna göre sıralansaydı şöyle olurdu;
Syd Field 5
Michael Hauge 7
Eric Edson 9
(1 en kolay uygulanabilen, 10 en zor uygulanabilirliğe
sahip olan.)
Kesinlikle amatör yazarlar için değil bu teknik.
Kitabı geçen sene aldım ve neredeyse hatmettim. Ve tekniğini analiz ederken
şunu anladım ‘Benim boyumu aşar’! Bu tekniği uygulayabilecek birinin en az 8-10
uzun metraj senaryoyu yazıp bitirmiş, klasik uygulanabilir tekniklerle her
türlü sorununu halletmiş, işi bir adım ileri götürmeye çalışan biri olması
lazım. Sayfasında verdiği https://www.thestorysolution.com/ tekniğin özetlenmiş hali
cidden özet😊 Kitabı okuyunca anlıyorsunuz neyle uğraştığınızı.
Röportajlarında verdiği öğütlerse on numara beş yıldız.
Will Dunne
Bu amca hikaye geliştirme ve tiyatro oyunu yazma
konusunda öğretmenlik yapan önemli bir kişilik. Kendisiyle tanışmam internette
rastladığım kısa bir video ile oldu. Anlattıklarını çok beğendim, tarzını da.
Şu sıralar The Dramatic Writer's Companion Tools to
Develop Characters, Cause Scenes, and Build Stories kitabına yeni başladım.
Ne zaman biter emin değilim. Çünkü aynı anda iki kitaba başlama gafletinde
bulundum:S Neyime güvendiysem. Ama okuduğum kadarıyla ziyadesiyle başarılı
olduğunu söyleyebilirim.
Pamela Jaye Smith
Efendim büyük bir mutlulukla ifade ediyorum ki
kendisiyle çok büyük bir ortak noktamız var. İkimiz de romantik komedileri çok
seviyoruz. O öğretiyor, ben yazıyorum! Daha ne olsun😊
Linda Seger
Linda Seger’in adını duymayanınız yoktur sanırım.
Kitaplarının Türkçesi hemen her kitapçıda mevcut. Ben özellikle çok merak ettiğim
için Senaryoda Alt Metin Yazmak kitabını edindim. Kitapta alt metin
konusu bir sürü güzel örnekle, detaylı bir şekilde açıklanmış. Ve şunu
söyleyebilirim ki bu kitap size subtext (alt metin) konusunda çok güzel bir
başlangıç yaptırıyor.
Aldığıma asla pişman değilim. Alınmalı mı? Evet.
Yeterli mi tek başına? Hayır. Daha fazla kaynaktan bu konuyu okuyup, araştırmak
lazım. Zira alt metin konusu hikaye anlatımındaki en önemli meselelerden biri.
Şimdilik bu kadar. Yazının ikinci kısmında görüşmek
üzere…
Yorumlar
Yorum Gönder