Karşılaştırmalı Hoca Dosyası Vol 1.



Uzun bir girizgâh yapmak yerine direkt sevdiğim hocaları listeleyip başlıyorum yazmaya. Artık bu yazının uzunluğu ne olur, parçalara ayırmak gerekir mi onu zaman gösterecek. (Yazı sonu edit: İkiye ayırmak gerekti. Şimdilik!)
Not: Burada yazacağım çoğu kaynak maalesef İngilizce. Keşke çevirileri olsaydı hepsinin ama yok Türkçesi olanları belirtiyor olacağım.

En Sevdiğim/Tekniğini Kullandığım Senaryo Hocaları

-Michael Hauge (bu ismi okumaktan bıkacaksınız bu blogda hazır olun, devil smile hehe😊) (Süperman)
-Karl Iglesias (Senaryo Hocası + Psikolog)
-Mark Travis (Yönetmen + Hikaye anlatıcılığı konusunda bilumum meslekten insana hocalık yapan yüce insan)
-Syd Field (Senaryo Hocası)
-Eric Edson (Senaryo Hocası)
-David Mamet (Senarist + Oyun Yazarı + Senaryo Hocası + Adamın Dibi)
-Aaron Sorkin (The Master of Dilaogues + Senarist + Senaryo Hocası)
-Will Dunne (Oyun Yazarı + Hocası)
-Pamela Jaye Smith (Senaryo Danışmanı + Senaryo Hocası)
-Linda Seger (Senaryo Danışmanı + Senaryo Hocası)

Not: parantez içinde yazanlar bu insanların yaptıkları işlerin bir kısmı diyebilirim. Daha başka işlerde yapıyorlar elbette ama bizi senaryo ile ilgili olan kısmı ilgilendiriyor daha çok.
Bunlar benim için isimleri unutulmayacak kadar önemli olanlar. Daha sonra aklıma gelenler olursa onları da eklerim.

Bu hocaların bazılarını, en sevdiğim yönleriyle ve hikaye anlatmak üzerine söyledikleri bazı önemli notlarla birlikte ‘Yol Gösterenler’ kısmında ayrı ayrı yazacağım. Özellikle David Mamet ve Aaron Sorkin kısa süre önce Masterclass eğitimlerini tamamladığım ve beni kendilerine bir kez daha hayran bırakan iki isim. Onları ayrıca yazmayı düşünüyorum.

Burada kısa kısa hepsinden bahsetmeye başlamadan önce şunu özellikle belirtmek isterim. Bugüne kadar okuduğum/araştırdığım tüm hocalar az çok bana bir şey katmıştır. Tekniği bana hitap etmiyor dediğim/diyeceğim hiçbir hoca, burada ismi yazanlardan daha az değerli değildir. Her yazar farklıdır. Hepimizin karakteri, öğrenme tarzı, alışkanlıkları vs ayrı ayrı. Bu yüzden sevdiğiniz hocanın adını benim favori listemde değil de, okuduğum ama tekniğini kullanmadığım hocalar arasında görürseniz lütfen alınmayın. Bende işe yarayan bir teknik sizde işe yaramayacağı gibi tersi de doğrudur. Altını tekrar çizerek söylüyorum bu benim listem. Siz de okuyup araştırıp, öğrendiğiniz teknikleri uygulayarak hangi hoca daha çok size hitap ediyor bulabilirsiniz.
Michael Hauge
Halihazırda tekniğini hikayelerime severek uyguladığım ve hiç bıkmayacağım senaryo hocası. Kendisinin bana hitap ediyor olmasının en önemli sebepleri;
-Bildiklerini sade bir şekilde anlatabiliyor olması.
-Her bir röportajında, podcastinde, kendi sayfasında hiç sakınmadan bildiklerini paylaşıyor olması.
-Asla kendisine soru soran insanlara, sorduğu soru ne kadar basit olursa olsun, tepeden bakmayan bir hoca oluşu.
-Klasikleşmiş olan Writing Screenplays That Sell kitabını okuyunca ne kadar bilgili bir insan olduğunu bir kez daha anlamış olmam. (Kitap baştan sona; bir hikayeyi nasıl yazarsınız, nasıl açılış yapıp, kapanış için hangi teknik kullanırsınıza varana kadar detaylı bilgi verilmekte. İngilizce bilip parasından dolayı almakta tereddüt edeniniz varsa etmeyin, pişman olmayacaksınız.)
-Tekniğini zorlanmadan uygulayabiliyor oluşum.
-Mark Travis’le bir araya geldiklerinde harika bir ikili olup sohbetlerine doyum olmuyor olması😊 Bkz https://www.youtube.com/watch?v=AdkmZHbx4oM ve https://www.youtube.com/watch?v=mfZv4O2PyZE
Bu listeyi daha uzatırım ama diğerlerini de yazmam gerek o yüzden burada duruyorum.
Karl Iglesias
Diğer tüm hocaların aksine yazım tekniklerine değil de ‘Hikâye anlatırken duyguları en etkili nasıl kullanırsınız?’ a odaklanan ve bu konuda çok başarılı olan güzide bir insan. Büyük hayranıyım. Ayrıca kendisi psikolog olduğundan da mütevellit bu duygular ve bıraktığı izleri açıklama mevzuunda cidden çok iyi.

Mark Travis
Hollywood’da ‘Yönetmenlerin Yönetmeni’ olarak anılan ve lakabının hakkını sonuna kadar veren yönetmen/hoca. Hatırlarsanız empati kurmak yerine kullandığım bir teknik var demiştim, bahsettiğim o teknik kendisine ait olan Travis Teknik’tir. Aslında bu teknik oyuncular ve yönetmenler için ortaya konulmuş olmasına rağmen, senaristleri ilgilendiren bir kısmı da vardır ki çok kullanışlıdır. Kitabını alacaktım yakın zamanda ama aldığım son teknik kitaplar dolar meselesi yüzünden ocağıma incir ağacı diktiğinden, kendisinin kitabı bekleme listesindeki yerini koruyor maalesef

Syd Field
Eğer Michael Hauge’den daha tonton bir insan varsa o isim Syd Field’dır. Bir insan bu kadar mı sade olur arkadaş. Syd Field’ın tekniğini uygulayamıyorsa bir senarist iki kere düşünmeli, o kadar anlaşılırdır.
Yazmaya yeni başladıysanız, 3 perdeli yapı hoşunuza gittiyse ama uygulamakta zorlanıyorsanız bir de Syd Field’ın Paradigması’nı deneyin. Kitabı efsane güzeldir. İngilizce bilenlere orjinalini, bilmeyenlere de çevirisini almasını şiddetle öneririm. Kitaplığınızda bulunması gereken bir kitap. Orjinali daha iyi yalan yok ama çevirisi de fazlasıyla iş görür.

Eric Edson
Son zamanlarda kafayı fena halde taktığım hoca. İyi manada😊 İnternette röportajları mevcut, kendi sitesinde paylaştığı bilgiler ve tekniğinin örneği var.  Söylediği her şey çok faydalı, lakin tekniği kesinlikle şu aşamada beni aşan bir hoca. Şöyle izah edeyim eğer Syd Field, Michael Hauge ve Eric Edson’un teknikleri uygulama zorluğuna göre sıralansaydı şöyle olurdu;
Syd Field 5
Michael Hauge 7
Eric Edson 9
(1 en kolay uygulanabilen, 10 en zor uygulanabilirliğe sahip olan.)
Kesinlikle amatör yazarlar için değil bu teknik. Kitabı geçen sene aldım ve neredeyse hatmettim. Ve tekniğini analiz ederken şunu anladım ‘Benim boyumu aşar’! Bu tekniği uygulayabilecek birinin en az 8-10 uzun metraj senaryoyu yazıp bitirmiş, klasik uygulanabilir tekniklerle her türlü sorununu halletmiş, işi bir adım ileri götürmeye çalışan biri olması lazım. Sayfasında verdiği https://www.thestorysolution.com/   tekniğin özetlenmiş hali cidden özet😊 Kitabı okuyunca anlıyorsunuz neyle uğraştığınızı. Röportajlarında verdiği öğütlerse on numara beş yıldız.

Will Dunne
Bu amca hikaye geliştirme ve tiyatro oyunu yazma konusunda öğretmenlik yapan önemli bir kişilik. Kendisiyle tanışmam internette rastladığım kısa bir video ile oldu. Anlattıklarını çok beğendim, tarzını da.
Şu sıralar The Dramatic Writer's Companion Tools to Develop Characters, Cause Scenes, and Build Stories kitabına yeni başladım. Ne zaman biter emin değilim. Çünkü aynı anda iki kitaba başlama gafletinde bulundum:S Neyime güvendiysem. Ama okuduğum kadarıyla ziyadesiyle başarılı olduğunu söyleyebilirim.

Pamela Jaye Smith
Efendim büyük bir mutlulukla ifade ediyorum ki kendisiyle çok büyük bir ortak noktamız var. İkimiz de romantik komedileri çok seviyoruz. O öğretiyor, ben yazıyorum! Daha ne olsun😊

Linda Seger
Linda Seger’in adını duymayanınız yoktur sanırım. Kitaplarının Türkçesi hemen her kitapçıda mevcut. Ben özellikle çok merak ettiğim için Senaryoda Alt Metin Yazmak kitabını edindim. Kitapta alt metin konusu bir sürü güzel örnekle, detaylı bir şekilde açıklanmış. Ve şunu söyleyebilirim ki bu kitap size subtext (alt metin) konusunda çok güzel bir başlangıç yaptırıyor.
Aldığıma asla pişman değilim. Alınmalı mı? Evet. Yeterli mi tek başına? Hayır. Daha fazla kaynaktan bu konuyu okuyup, araştırmak lazım. Zira alt metin konusu hikaye anlatımındaki en önemli meselelerden biri.
Şimdilik bu kadar. Yazının ikinci kısmında görüşmek üzere…


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Çatışma Nedir? Hikâyede Çatışma Nasıl Kurulur?

Logline Nasıl Yazılır?

Senaryo, Logline, Sinopsis, Tretman, Sahne Listesi, Index Kart Nedir? Nerelerde Kullanılır?