Bir Uzun Metraj Film Senaryosu Ne Kadar Zamanda Yazılır?
Uzun metraj bir film senaryosunun ne kadar sürede tamamlanması
gerektiğiyle ilgili değişik birtakım söylemler mevcut. Yurt dışındaki senaryo
hocalarının çoğunun ve dahi sektör insanlarının dile getirdiği süre,
profesyonel bir senaristin 6 ayda bir film senaryosunu tamamlayabilir halde
olması gerektiği.
Fakat ister profesyonel olun ister amatör, pratikte kazın ayağı
öyle olmuyor maalesef. Kendimden örnek vermem gerekirse ben ilk senaryomu - ilk
olması sebebiyle de - 13 ay gibi bir sürede tamamladım. Hem hikâye beni çok
zorladı hem de henüz senaryo formatıyla ilgili sadece teorik bilgim vardı ve
hikâyeye nasıl hâkim olmam gerektiğinden emin değildim.
Çünkü daha önce de değindiğim gibi ne kadar önceden planlamış
olursanız olun yazmaya başladığınız andan itibaren, yeni şeylerde aklınıza
gelmeye devam ediyor. Formata mı dikkatimi vereyim, detaylarını planladığım
hikâyeye mi özeneyim, yoksa aklıma gelen ve çok hoşuma gittiği için hikâyede
mutlaka olması gerektiğine inandığım şeyleri mi eklemeye odaklanayım bilemedim.
İşin güzel tarafı şu; birkaç senaryo tamamladıktan sonra fark
ediyorsunuz ki, format mevzuu konusunda aşama kaydedince ve hangi teknikle
yazacağınızdan emin olunca, hikâyeye hakimiyetinizde artıyor ve ikinci, üçüncü
senaryonuzu yazarken bir parça daha rahatlıyorsunuz.
Tekrar ne kadar süreye ihtiyacınız olduğu konusuna dönersek, bu
aslında sizinle ve hikayenizle ilgili bir durum. Öncelikle senaristlik birinci
işiniz değilse, yani hali hazırda başka bir işte çalışıyor ve aynı zamanda
senaryonuzu tamamlamaya çalışıyorsanız bu sürenin uzaması normal. Tabi burada
uzaması derken 5 sene boyunca aynı senaryoyla uğraşmayı çok normal bulmadığımı
ifade etmeliyim. Tecrübelerimden yola çıkarak, eğer bir senaryo sizi bu kadar
uğraştırıyorsa bir sorun var demektir.
Çok ekstrem bir durum yoksa, bir senaryoya 5 sene ayırıyor olmanız
Yüzüklerin Efendisi gibi bir seri yazmıyorsanız istenilen bir durum değil. Bu
durumda hikâye mevcut teknik donanımızı aşan bir hikâye olabilir ya da hikâyeyi
ilerletmekte sorun yaşıyor olabilirsiniz ya da baştan hesaplamalarını yanlış
yapmışsınızdır ve aslında elinizde uzun metraj bir film yazmaya yetecek kadar
malzeme yoktur.
Böyle bir sorun yaşıyorsanız benim naçizane tavsiyem mevcut
senaryonuza biraz ara verdikten sonra sakin kafayla bir kere daha bakın ve
olduramayacağınızı düşünüyorsanız başka bir hikâyeyi yazmayı düşünebilirsiniz.
Eğer bu sürenin uzunluğu yazmak için çok az zaman ayırabiliyor
olmanızdan kaynaklanıyorsa, yukarıda belirttiğim gibi, bu durumda yapılabilecek
pek bir şey yok maalesef. Örneğin bir senarist üç çocuk annesi ve çalışan bir
kadın ise, bu durumda hem sorumluluğu fazladır hem senaryo yazmak için
ayırabildiği süre diğer insanlara göre çok daha azdır doğal olarak. Bu noktada
senaryosunu tamamlama süresinin, sorumlulukları daha az olan ve yazmaya hatırı
sayılır derecede vakit ayırabilen bir senaristten daha uzun olması beklenen bir
şeydir.
Burada bazı şeyleri açığa kavuşturmakta fayda var. Birincisi
mevcut hikayenizde işinize yaramayan hiçbir şeyi atmıyoruz arkadaşlar. Bırakın
derken, hikayenizi ya da diyalog, karakter gibi herhangi bir hikâye elementini
tamamen silmekten bahsetmiyorum. Mevcut hikayenizde işe yaramayan bir şey, bir
başka hikayenizde harikalar yaratabilir.
İkincisi bu senaryoya ara verme işini adet haline getirmemeniz.
Burada sadece mevcut hikayenizi ilerletemediğinizi düşündüğümüz için ara
veriyoruz. Her hikayenizde yolunda gitmeyen bir şeyler mutlaka olacaktır. Her
seferinde yarım bırakırsanız alışkanlık haline gelir. Ve bir süre sonra
elinizde yarım kalmış senaryolar yığını olur. Birazcık zorlanıyor olduğunuz her
hikâyede bu ara verme işini yapmıyoruz anlayacağınız. Unutmayın ‘En iyi
senaryo bitmiş senaryodur’.
Mevcut hikayenize ara vermeniz demek daha önce de belirttiğim
gibi, yazmayı tamamen bırakıyoruz demek değil! Başka bir hikayenizle
ilgilenebilir ya da senaryo yazmakla ilgili teknik bir kitap okuyabilirsiniz bu
sürede.
Buraya kadar anlattıklarım meselenin sizinle ilgili olan kısmı.
Bir de olayın hikayeyle ilgili olan boyutu var. Diyelim ki elinizdeki hikâyede
sosyal bir soruna değiniyorsunuz. Bu durumda hikâyenin sizi zorlaması ve daha
uzun sürmesi muhtemel. Özellikle daha sonra anlatacağım ön hazırlık kısmının
uzayacak olmasından dolayı. Tamamen hayal gücünüzün ürünü olan bir hikâye
yazmak ve gerçek bir sorun üzerine yazıyor olmak da farklı süreler
gerektiriyor.
Ya da dram yazan bir senaristin komedi yazar bir senariste göre
işinin daha uzun sürebileceğini söyleyebiliriz. Komedi yazmak daha kolay olduğu
için değil, dram yazıyor olmak sizi aynı zamanda psikolojik olarak da
zorlayacağı için. Ve işlediğiniz konunun ağırlığına göre ön hazırlığından
düzenleme aşamasına kadar daha fazla çaba gerektirebileceği için. Tabii ki bu
bir genelleme. Bu benim için böyleyken bir başka senarist için tam tersi de söz
konusu olabilir. Söylemeye çalıştığım hangi türde yazdığınız da senaryo
yazım süresi konusunda belirleyici bir etkiye sahip.
Özetle bir senaryonun yazılma süresi; çalışılan konuya, türe,
tecrübeli bir senarist olup olmamanıza, huzurlu bir hayatınız olup olmadığına,
etrafınızdaki insanların hayatınızı kolaylaştırıp kolaylaştırmadığına ve daha
pek çok etkene bağlı olarak değişkenlik gösterebilir.
Her şeyin yolunda gittiğini varsayıp (çok iyimseriz çünkü)
ortalama bir sayı vermek gerekirse; optimum koşullarda bir uzun metraj film
senaryosunu 6 ay ile 1 sene gibi bir sürede yazabiliyor olmanız ideal kabul
edilebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder